Lithiumbatteri med et design spesielt tilpasset bobiler. Batteriets høyde, lenge og bredde er tilpasset, slik at det skal kunne erstatte eksisterende batterier uten tilpasninger. Passer under setet på de fleste bobiler.
Enkel montering i bobiler
Å gå fra blybatteri til lithium batteri i bobilen er mye enklere enn mange tror. For de som vil ha en steg for steg beskrivelse av hvordan man bytter, har vi laget denne artikkelen for bytte til litium batteri i bobil.
Batteriterminaler
Batteriet har vanlige batteriterminaler, slik at man kan bruke eksisterende batteriklemmer. Det gjør monteringen enklere.
Miljøvennlig - uten bly
I motsetning til blybatteri inneholder dette batteriet ingen direkte miljøskadelige stoffer.
Lav vekt
Lithium batteriene har en svært lav vekt i forhold til tilsvarende blybatterier. I båter, bobiler og andre installasjoner der lav vekt er viktig, er disse batteriene uovertrufne. Siden batteriene også er mer effektive når det gjelder lading og utlading, klarer man seg som regel også med et batteri som er mindre i Ah/At enn tilsvarende blybatteri. Dette gir enda større besparelse både i vekt og volum.
Raskt å lade
Lithiumbatterier tar til seg lading mye bedre enn blybatterier. For eksempel kan man hurtiglade et 100Ah batteri som er tappet ned til 20% med en 50A lader. Batteriet topplades da på 1,5 time. Tilsvarende tar gjerne 5 timer med et blybatteri til ca 90% og mer om man vil topplade det til 100%.
Dersom flere batterier skal kobles sammen til en stor bank og lades med dynamo, kan det være lurt å sette på en ekstra styring på denne. Man unngår da overoppheting av dynamo, da disse ofte ikke er konstruert til å gi maksimal lading over lengre tid. En slik regulator kan være JavaSea sin Top Charge regulator. Er det kun ett eller to batterier, trenger man ikke ta hensyn til dette.
Holder på spenning
Lithiumbatterier faller ikke på samme måte i spenning under belastning som et blybatteri. Setter man en stor belastning på et blybatteri, faller spenningen raskt. Et lithiumbatteri leverer derimot stabil spenning selv ved stor belastning.
Innebygget BMS
Bobil batteriet leveres med en innebygget, avansert og effektiv BMS. BMSen holder styr på batteriets celler og beskytter det mot en rekke skadelige forhold. En god BMS er viktig for å sikre en lang levetid for batteriet.
Lading ved lav temperatur
Dette batteriet har ikke innebygget varmefolie. Det er dog normalt ikke noe problem med et bobil forbruksbatteri, da batteriet oppbevares inne er temperaturen her ofte mange plussgrader. Skulle det være noen minusgrader, så tåler batteriet litt lading selv når det er kaldt.
Rimelig lithiumbatteri over tid
Selv om batteriet er dyrere enn f.eks. AGM batterier i innkjøp, så blir det rimeligere over tid.
- Den avanserte BMSen hindrer mange typer misbruk og sikrer riktig lading.
- Tåler mange sykluser i forhold til de fleste blybatterier.
- Rask lading og utlading gjør at man ofte klarer seg med et mindre batteri enn tilsvarende blybatteri.
Våre lithiumbatterier kan erstatte blybatterier direkte og kan derfor lades med de aller fleste elektroniske batteriladere med sluttspenning på +-14,6V
De fleste solcelleregulatorer kan også brukes. De stilles da inn på GEL og man setter temp.kompensasjon til 0.
LiFePO4, ProCamper 105Ah, detaljer
- Svært gode cyclingegenskaper
- Tåler mange dyputladinger
- Høy energitetthet, svært lav vekt
- Uten bluetooth
- Systemspenning: 12 volt
- Kapasitet: 105Ah, 1340Wh
- Batteriet skal stå tørt.
- Batteriet skal lades opp til 100% før bruk med en egnet batterilader.
- Temperaturområde:
- Forbruk: -20°C til +60°C
- Hurtiglading: 0C° til +45°C
- Lading <5A: -20C° til 0°C
- BMS:
- Maksimal lading: 100A
- Forbruk kontinuerlig: 150A
- Forbruk start: 300A
- Utkobling lav spenning: 10V
- Lengde: ca 35,5cm
- Bredde: ca 17cm
- Høyde: ca 19,2cm
- Vekt ca 12 kg
- Datablad
- Brukerinstruksjoner og sikkerhetsinformasjon kan lastes ned her.
Husk at vi tilbyr SVÆRT gunstig frakt til hele Fastlands-Norge. Frakten kommer opp når du legger varen i handlekurven.