350 AGM Solar. Et ekte AGM Solar batteri med særlig gode egenskaper for bruk i en rekke sammenhenger der man setter høye krav til pålitelighet. AGM Solar batteriene er særlig tiltenkt bruk i solcelleanlegg, med tanke på mange dyputladinger, lav selvutlading og stor lademottakelighet. AGM Solar batteriene har blant markedets laveste selvutladingsrater og kan lagres uten vedlikeholdslading i 1 år ved 25 C° eller 3 år ved 5 C°. AGM Solar batteriet har svært lav indre motstand for et batteri i denne størrelsen (helt ned i 0,8mOhm), noe som gjør at batteriet er i stand til å ta imot og gi fra seg ladingen det blir tilført med minst mulig som går til spille. En annen stor fordel med AGM batterier generelt, er at de er helt vedlikeholdsfrie og praktisk talt ikke utvikler gass. Dessuten skal det mye mer til før AGM batterier fryser, i forhold til vanlige syrefylte batterier.
Bruk i båt, bobil og campingvogn
AGM og GEL batterier kan også brukes i båt og bobil. Men det er viktig at dynamo er tilpasset lading av GEL og AGM batterier. Dersom dynamo ikke er tilpasset lading av slike batterier, vil de raskt bli ødelagt og miste sin kapasitet. Dynamo kan tilpasses, ved å sette på egen styringselektronikk for dynamo, f.eks. Java sea Top Charge TC-TO
Ulike standarder
Batterikapasitet kan angis med mange ulike standarder, slik som C5, C10, C20 og C100. Et batteri med C100 kapasitet på 140ah, kan ha en kapasitet på 100Ah ved C10. Noen blybatterier, slik som startbatterier er bygget for å kunne gi mye strøm på kort tid, de er gode på lave C-verdier, mens høye C-verdier, slik som C100 er nesten de samme som C10 verdiene. Fritidsbatterier er konstruert for å gi lite strøm over lang tid og har større forskjeller mellom C10 og C100, men er dårlige til startbatterier. Hva som angis av C10 og C100 kommer som regel ann på hvor batteriene er tenkt brukt. Skal de brukes med rask utlading, slik som i f.eks. båt er C10 og C20 mest aktuelt. I hytter, der man bruker lite strøm over lang tid, er C100 mest aktuelt. Mange leverandører velger å fokusere på kun en standard, noe som gjør det vanskelig å sammenlikne. Batteriene vi fører er oppgitt med både C10 og C100 kapasitet, slik at man enkelt skal kunne sammenlikne med andre batterileverandører. Vi har også lagt ut detaljerte datablad på batteriene. Vårt mål er at uansett hvilken standard man bruker, skal man få de beste batteriene til den beste prisen hos oss, uavhengig av om man ser på kilopris, C10, C20 eller C100.
Ferske batterier
Batterier er ferskvare og begynner å tape seg så snart de er produsert. Vi selger svært mange AGM Solar batterier, noe som gir høy omløpshastighet på lageret. Batteriene kjøpes inn i store kvantum og kommer rett fra fabrikk til vårt lager. Når batteriene sendes ut fra oss kan man dermed være sikker på at batteriene ikke har stått lagret lenge i butikk, men er så ferske som mulig.
Hvordan få mest mulig ut av AGM batterier i solcelleanlegg
AGM batterier er ypperlige å bruke i solcelleanlegg, men det er noen punkt man må passe på, for å få optimal nytte av batteriene. M.a. må solcelleregulatoren være egnet for GEL eller AGM batterier og den må stilles inn på denne batteritypen. Skal man få strøm ut av batteriene, må man ha strøm inn og det er derfor viktig at man har tilstrekkelig med ladekapasitet. Spesielt om vinteren kan lading med kun solcellepanel, særlig i Nord-Norge, være en utfordring. Lading med aggregat og/eller vindmølle kan være et godt supplement. Batteriene bør topplades minst en gang per mnd. og de må ikke stå utladet over lengre tid. Husk at man må ha 200 timer med lading på 0,5A for å få ladet 100Ah på et batteri. Vi anbefaler at man forhører seg etter mer informasjon dersom man ikke har tilstrekkelig kunnskap om batterier og lading.
Her kan du lese mer om AGM batterier.
AGM 350 Batteri, detaljer
- Svært gode cyclingegenskaper
- Tåler mange dyputladinger
- Meget lav selvutlading (ca 1% pr. mnd ved 5°C)
- Høy lademottagelighet
- Svært lav indre motstand (ved fulladet batteri og 25°C ca 0,8mOhm)
- Liten fare for frostskade
- Vedlikeholdsfritt
- Lite eller ingen gassutvikling
- Ingen syrelekkasjer
- Maks ladestrøm 0,3C (beregnet ved 10timers kapasitet)
- Maks ladespenning syklisk 14,4 - 14,8V
- Maks ladespenning standby 13,6 - 13,8V
- Lengde 520 mm
- Bredde 270 mm
- Høyde 220 mm (240 mm inkl. poler)
- Terminaler: M8 bolter (medfølger)
- Nettovekt: ca 73 Kg
- Kapasitet ved 10 timer: 250Ah
- Typisk kapasitet i solcelleanlegg ved 100 timer: 350 Ah
- Datablad kan lastes ned her
Frakt
Vi tilbyr svært gunstig frakt til hele Fastlands-Norge. Frakten kommer opp når du legger varen i handlekurven.