Et kraftig batteri for større installasjoner. Kan brukes alene eller parallellkobles til store batteribanker. Klargjort for montering i rack skap for en ryddig og oversiktlig installasjon.
Miljøvennlig - uten bly
I motsetning til blybatteri inneholder dette batteriet ingen direkte miljøskadelige stoffer.
Lav vekt
Lithium batteriene har en svært lav vekt i forhold til tilsvarende blybatterier. I båter, bobiler og andre installasjoner, der lav vekt er viktig, er disse batteriene uovertrufne. Siden batteriene også er mer effektive når det gjelder lading og utlading, klarer man seg som regel også med et batteri som er mindre i Ah/At enn tilsvarende blybatteri. Dette gi enda større besparelse i vekt og volum.
Raskt å lade
Lithiumbatterier tar til seg lading mye bedre enn blybatterier. For eksempel kan man hurtiglade et 100Ah batteri som er tappet ned til 20% med en 50A lader. Batteriet topplades da på 1,5 time. Tilsvarende tar gjerne 5 timer med et blybatteri til ca 90% og mer om man vil topplade det til 100%.
Holder på spenning
Lithiumbatterier faller ikke på samme måte i spenning under belastning som et blybatteri. Setter man en stor belastning på et blybatteri, faller spenningen raskt. Et lithiumbatteri leverer derimot stabil spenning selv ved stor belastning.
Innebygget BMS
Batteriet leveres med en innebygget, avansert og effektiv BMS. BMSen holder styr på batteriets celler og beskytter det mot en rekke skadelige forhold. En god BMS er viktig for å sikre en lang levetid for batteriet.
CAN kommunikasjonsport
Med CAN-port kan batteriets BMS kobles opp mot invertere og systemer som støttes. F.eks. EP Solar UP5000-HM8042, 48V
Overvåk via Victron Cerbo
CAN-porten kan kobles til Victron Ekrano GX, Cerbo GX eller Cerbo-S GX, slik at batteriet kan overvåkes via Victron interface. Merk at det kreves egen kabel mellom batteri og Victron Cerbo, type VE.Can to CAN-bus BMS - Type C. Med tilkoblingen til Victron Cerbo GX leser du enkelt av gjenværende batterikapasitet i %, strøm inn/ut i watt og ampere, samt batterispenningen. Alt dette kan leses av via Victron app, Victron VRM portalen eller GX touch skjerm.
Lading ved lav temperatur
Hurtiglading ved lav temperatur må unngås, da det kan skade batteriet. Dette gjelder alle slike batterier! Normal vedlikeholdslading med solceller er som regel ikke noe problem, da ladestrømmen er liten. Skal man hurtiglade, må man passe på at batteriet er temperert før man starter ladingen.
Rimelig over tid
Selv om batteriet er dyrere enn f.eks. AGM batterier i innkjøp, så blir det rimeligere over tid.
- Den avanserte BMSen hindrer mange typer misbruk og sikrer riktig lading.
- Tåler mange sykluser i forhold til de fleste blybatterier.
- Rask lading og utlading gjør at man ofte klarer seg med et mindre batteri enn tilsvarende blybatteri.
Våre lithiumbatterier kan erstatte blybatterier direkte og kan derfor lades med de aller fleste elektroniske batteriladere med sluttspenning på +-58,4V
De fleste solcelleregulatorer kan også brukes. De stilles da inn på GEL og man setter temp.kompensasjon til 0.
- Systemspenning: 48V
- Driftspenning: 51,2V
- Kapasitet: 106Ah
- Wattimer 5427Wh
- Parallellkobling: inntil 16stk
- Seriekobling: Ikke tillatt
- Batteriet skal stå tørt.
- Batteriet skal lades opp til 100% før bruk med en egnet batterilader.
- Beskyttelse
- Overlading
- Overutlading
- Strøm (ampere)
- For høy temperatur
- Kortslutting
- Cellebalansering
- Kommunikasjon
- 2x RS485
- 1x CAN
- LCD skjerm
- Antall sykluser: 3000
- Ladestrøm: max 50A
- Forbruksstrøm: max 100A
- Forbruksstrøm, start: 250A(2s)
- Frakobling lav spenning: 40V
- Dimensjon: 443x421x133.5mm
- Bredde: 443 (uten sidebrakett)
- Dybde: 421 (håndtak brettet ned), 450 (håndtak ute)
- Vekt: ca 40 kg
- Terminaler: 4x M6
- Datablad
- Brukerinstruksjoner og sikkerhetsinformasjon kan lastes ned her.
OBS! Evt. rack monteringssett må kjøpes separat om man ønsker å bygge batteriene i høyden. Batteriet i seg selv kan også monteres direkte i rackskap som de er.